* * گلچین صفاسا www.safasa.com - مولانا+مولوی+شب+عرس+قونیه+درگذشت+مرگ+مراسم+ایران+دانلود+رومی+جلال الدین+تور+سفر+عکس+تصاویر+مراسم+سماع+رقص+گردش+گردشگری
ای دوست قبولم کن و جانم بستان

مولانا+مولوی+شب+عرس+قونیه+درگذشت+مرگ+مراسم+ایران+دانلود+رومی+جلال الدین+تور+سفر+عکس+تصاویر+مراسم+سماع+رقص+گردش+گردشگری

تاریخ:1392/09/24-07:56


بهترین دیدنی ها+خواندنی های سودمند

کد خبر: ۳۰۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۹

مراسم ویژه هفتصد و چهلمین سالگرد درگذشت مولانا از امروز به مدت یک هفته در شهر قونیه ترکیه برگزار می شود.

به گزارش عصر ایران مردم ترکیه همه ساله آیین گرامی داشت مولانا را با عنوان " شب عروس" یا "شب وصلت" گرامی می دارند.




مولانا : (( گر سماع عاشقان را منکری ، حشر گردی در قیامت با سگان ! ))

واپسین غزل مولانا :
رو سر بنه به بالین تنها مرا رها کن .. ترک من خراب شبگرد مبتلا کن ...


از من گریز تا تو اندر بلا نیفتی ..  بگزین ره سلامت ترک ره بلا کن ...

در ادامه+زندگی و مرگ مولانا+دانلود تصنیف+دانلود گفتگو درباره مولانا...


بهترین دیدنی ها+خواندنی های سودمند

کد خبر: ۳۰۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۹

مراسم ویژه هفتصد و چهلمین سالگرد درگذشت مولانا از امروز به مدت یک هفته در شهر قونیه ترکیه برگزار می شود.

به گزارش عصر ایران مردم ترکیه همه ساله آیین گرامی داشت مولانا را با عنوان " شب عروس" یا "شب وصلت" گرامی می دارند.

نام گذاری "شب عروس" یا شب وصلت برای سالگرد درگذشت مولانا به این دلیل است که مولانا در چنین شبی به دیدار معبود و به وصال یار شتافته است.

در نخستین روز برگزاری هفته مولانا، امروز در منطقه " تپه علاالدین" قونیه که محل نخستین دیدار مولانا و شمس تبریزی است، چراغ مخصوص برگزاری آیین مولانا طی مراسم رسمی روشن شد. همزمان مراسم "راهپیمایی عشق" که آغازگر هفته بزرگداشت مولانا است امروز در نخستین روز این آیین ها برگزار شد.

تصویر زیر از "راهپیمایی عشق " در نخستین روز برگزاری آیین های گرامی داشت مولانا در شهر قونیه است.












مولانا جلال‌الدین محمدبن سلطان العلما بهاءالدین محمدبن حسین‌بن احمد خطیبى بکرى بلخى ، که در کتاب‌ها از او به‌نام‌هاى 'مولاناى روم' و 'مولوى' و 'ملاى روم' یاد کرده‌اند ، یکى از بزرگترین و تواناترین گویندگان متصوفه و از عارفان نام‌آور و ستارهٔ درخشنده و آفتاب فروزندهٔ آسمان ادب فارسى ، شاعر حساس صاحب اندیشه و از متفکران بلامنازع عالم اسلام است.

پدرش سلطان العلما بهاءالدین محمد معروف به 'بهاء ولد' (۵۴۳-۶۲۸ هـ) از عالمان و خطیبان بزرگ و متنفذ و از بزرگان مشایخ صوفیه در آخرهاى قرن ششم و اول‌هاى قرن هفتم هجرى و تربیت‌یافتهٔ نجم‌الدین کبرى بود و درنتیجهٔ نقارى که میان او و سلطان محمد خوارزمشاه پیدا شده بود در حدود سال ۶۱۰ هجرى با خاندان و گروهى از یاران خود از مشرق ایران به جانب مغرب مهاجرت کرد و از راه نیشابور و بغداد و مکه به شام و از آنجا به ارزنجان و سپس به ملاطیه و لارنده رفت و سرانجام به دعوت علاءالدین کیقباد سلجوقى (۶۱۶-۶۳۴) در قونیه اقامت گزید و در همان شهر درگذشت.

در آغاز این سفر طولانى پنج و شش ساله بود و گفته شده است که هنگام عبور از نیشابور همراه پدر (به صحبت شیخ فریدالدین عطار رسیده بود و شیخ کتاب اسرارنامه به‌وى داده) (نفحات‌الانس، چاپ تهران، ۱۳۳۶، ص ۴۶۰.)، و نیز گفته‌اند که عطار دربارهٔ مولوى با پدر او چنین گفت: 'این فرزند را گرامى‌دار، زود باشد که از نفس گرم آتش در سوختگان عالم زند' (طرائق‌الحقائق، ج ۲، ص ۱۴۰). و بعید نیست که معتقدان و مریدان مولوى بعد از مشاهدهٔ مقامات او در دوران سالمندى چنین پیشگوئى را از زبان عطار درباره عهد خردسالى وى ساخته باشند.

بعد از وفات سلطان‌العلماء به سال ۶۲۸ یا ۶۳۱، فرزندش جلال‌الدین محمد به خواهش مریدان به‌جاى پدر بر مسند وعظ و تذکیر و فتوى و تدریس نشست بى‌آنکه قدم در طریقت نهد، لیکن اندکى بعد از فوت پدر مرید و شاگردش سید برهان‌الدین محقق ترمذى در طلب استاد به قونیه رسید و چون بهاء ولد درگذشته بود به تربیت و ارشاد فرزندش جلا‌ل‌الدین، که در آن وقت در علوم 'قال' به کمال بود، همت گماشت و براى آنکه در علوم شرعى و ادبى کامل شود او را به مسافرت و تحصیل در حلب و دمشق برانگیخت و او در حلب و دمشق به تحصیل در فقه حنفى پرداخت و گویا به فیض صحبت محیى‌الدین ابن‌العربى نائل گشت و پس از این سفر که هفت سال به‌طول انجامید به قونیه بازگشت و به‌دستور سیدبرهان‌الدین مدتى به ریاضت ادامه داد و پس از گذشتن از بوتهٔ امتحان او، دستور تعلیم و ارشاد یافت. بدین ترتیب مولوى تحصیل ظاهر و تربیت باطن را، خلاف بسیارى از مشایخ عهد، به‌ کمال در خود جمع کرد و نسبت تعلیمش به‌وسیله سید برهان‌الدین محقق به سلطان‌العلما و از او به مشایخ کبراویه مى‌رسد. سید برهان‌الدین به سال ۶۳۸ در قیصریه وفات یافت و مولوى تا سال ۶۴۲ که سال ملاقات او با شمس تبریزى است به تدریس علوم شرعى در قونیه و وعظ و تذکیر اشتغال داشت.

شمس‌الدین محمدبن‌على بن ملک داد تبریزى که دیدارش مولوى را بى‌کبار دگرگونه کرد از مشایخ آن روزگار و از تربیت‌یافتگان شیخ رکن‌الدین سجاسى و بابا کمال جندى و ابوبکر سَلَّه‌باف تبریزى بود. دربارهٔ این ملاقات و کیفیت آن شرحى مستوفى در کتاب‌هاى ترجمه آمده است که گاه افسانه‌آمیز به‌نظر مى‌رسد. مولوى با یافتن شمس پشت به مقامات دنیوى کرد و دست ارادت از دامان ارشاد شمس برنداشت و در ملازمت و صحبت او بود تا آنکه شمس در سال ۶۴۵ هـ . به‌دست عده‌اى از شاگردان متعصب مولانا، که گویا فرزندش علاء‌الدین نیز در میان آنان بود، کشته شد. در این هنگام مولوى که چهل و یک ساله بود چندگاهى با تشویش و اضطراب در انتظار شمس به‌سر برد و عاقبت به تصور آنکه او را در شام خواهد یافت به دمشق سفر کرد و مدتى در آنجا به جستجو گذرانید و بعد از نومیدى تمام به قونیه بازگشت، در حالى‌که این واقعه اثرى فراموش‌ناشدنى در او و آثارش باقى نهاد. پس از شمس تا ده سال دیگر صلاح‌الدین فریدون قونوى معروف به 'زرکوب' ارادت مولانا را به‌خود جلب کرد و چون شیخ صلاح‌الدین در محرم سال ۶۵۷ درگذشت عنایت مولانا نصیب حسام‌الدین حسن‌بن محمدمعروف به چلبى حسام‌الدین (م ۶۸۳) گردید. وى بعد از مولوى به جانشینى و خلافت او نایل گشت و همو است که مولوى را به نظم مثنوى تحریض کرد و تا آخر در این راه با او همقدمى نمود.

زندگانى واقعى مولانا به‌عنوان یک شاعر شیفته بعد از سال ۶۴۲ و انقلاب حال او آغاز شد و از آن پس از برکت انفاس شمس‌الدین عارفى وارسته و اصلى کامل شد و زندگى خود را وقف ارشاد و تربیت عده‌اى از سالکان در خانقاه خود کرد و دستهٔ جدیدى از متصوفه را که به 'مولویه' مشهور هستند به‌وجود آورد. این سلسله بعد از مولوى تا چند قرن در آسیاى صغیر و ایران و سرزمین‌هاى دیگر پراکنده بودند (رش: طرائق‌الحقائق، ج ۲، ص ۱۴۰-۱۴۱). در طول اقامت و زندگانى مولانا در قونیه گروهى از پادشاهان و امیران و عالمان و وزیران با او معاصر یا معاشر بودند و نسبت به 'خداوندگار' با حرمت بسیار رفتار مى‌کردند. مهمتر از همه معین‌الدین پروانه (مقتول به‌سال ۶۷۵ هـ) بود که غالباً براى استماع مجلس‌هاى مولانا به 'مدرسه' او مى‌رفت و به‌همین سبب هم قسمتى از 'فیه‌مافیه' خطاب به‌همین معین‌الدین است. از میان عارفان و شاعران و نویسندگان مشهور که در قونیه با مولانا همزمان بودند صدرالدین قونوى و عراقى و نجم‌الدین دایه و قانعى طوسى و علامه قطب‌الدین محمودبن مسعود شیرازى و قاضى سراج‌الدین اُرْموى را مى‌توان نام برد.

   ولادت و مرگ مولوى
جلا‌ل‌الدین محمد فرزند بهاءالدین ولد که در ششم ربیع‌الاول سال ۶۰۴ هجرى در بلخ ولادت یافته بود.

وفات مولانا جلال‌الدین در پنجم جمادى‌الآخر سال ۶۷۲ اتفاق افتاد. مرگ وى در قونیه به‌صورت واقعه‌اى سخت تلقى شد، چندانکه تا چهل روز مردم سوگ داشتند. جنازهٔ او را در قونیه نزدیک تربت پدرش بهاءالدین ولد به‌خاک سپردند و اکنون به 'قبةالخضراء' معروف است. با آنکه مولوى بر مذهب اهل سنت بود، در عین اعتقاد و دیندارى کامل مردى آزادمنش بود و به اهل دیگر دین‌ها و مذهب‌ها به دیدهٔ احترام و بى‌طرفی، چنانکه شایستهٔ مردان کاملى چون او است، مى‌نگریست.

   آثار مولوى
مهمترین اثر منظوم مولوى مثنوى شریف است در شش دفتر به بحر رمل مسدس مقصور یا محذوف که در حدود ۲۶۰۰۰ بیت دارد. در این منظومهٔ طولانى که آن را به‌حق باید یکى از بهترین زادگان اندیشهٔ بشرى دانست، مولوى مسائل مهم عرفانى و دینى و اخلاقى را مطرح کرده و هنگام توضیح به ایراد آیه‌ها و حدیث‌ها و یا تعریض بدان‌ها مبادرت جسته است. از مثنوى تاکنون اختصارهاى متعدد فراهم آمده و بر آن شرح‌هاى گوناگون نوشته شده است. از جمله ترجمه‌هاى مهم، ترجمه‌اى است از رینولد نیکلسون، به انگلیسی، همراه با شرحى از آن که به انضمام طبع نفیسى از متن مثنوى انتشار یافت (۱۹۲۵-۱۹۴۰ میلادى).

دومین اثر بزرگ مولوى 'دیوان کبیر' مشهور به دیوان غزلیات شمس تبریزى است، زیرا مولوى به‌جاى نام یا تخلص خود در پایان غالب غزل‌هاى خود نام مرادش شمس‌الدین تبریزى را آورده است. چاپ منقح و مستند این دیوان به تصحیح فاضلانهٔ مرحوم مغفور استاد بدیع‌الزمان فروزانفر از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۵ شمسى انجام گرفت و شمارهٔ بیت‌هاى آن غیر از رباعیات به ۳۶۳۶۰ رسیده است. غزل‌هاى مولوى مملو است از حقیقت‌هاى عالى عرفانى و دریاهاى جوشانى است از عواطف حاد و اندیشه‌هاى بلند شاعر.

سومین اثر منظوم مولوى رباعیات او است که در چاپ مرحوم استاد فروزانفر عدد آنها به ۱۹۸۳ رباعى (۳۹۶۶ بیت) رسیده است. از مولوى اثرهائى به نثر باقى‌مانده که در خور اهمیت بسیار است و آن شامل مجموعهٔ 'مکاتیب' و 'مجالس' او و کتاب 'فیه‌مافیه' است.

   شیوه و کلام مولوى
کلام مولوى ساده و دور از هرگونه آرایش و پیرایش است. این کلام سادهٔ فصیح منسجم گاه در نهایت علو و استحکام و جزالت و همه جا مقرون به صراحت و روشنى و دور از ابهام است. مولوى در استفاده از تمثیل‌ها و قصه‌هاى متداول مهارت خاص دارد. وسعت اطلاع او نه تنها در دانش‌هاى گوناگون شرعی، بلکه در همهٔ مسائل ادبى و مشکل‌هاى عرفانى و فرهنگ عمومى اسلامى حیرت‌انگیز است. کلام گیرندهٔ وى که دنبالهٔ سخنان شاعران خراسان و در اساس تحت تأثیر آنان است، شیرینى و زیبائى و جلائى خاص دارد و در درجه‌اى از دلچسبى و دل‌انگیز است که عارف و عامى و پیر و جوان را با هر عقیدت و نظرى که باشند به‌خود مشغول مى‌سازد.


مولانای شاعر یا مولانای عارف؟ کدام یک را ما بهتر می شناسیم؟

از مهمان های این هفته پرگار می پرسیم کدامیک از این دو، شاعر یا عارف، به مولانا نزدیک تر است؟ کدام یک را ما بهتر می شناسیم؟ در پنل اول لئونارد لویزون و لیلی انور، هردو استاد ادبیات فارسی به سوالات مخاطبان خود در پنل دوم طاهر شاران و علی میرشاهی پاسخ می دهند.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/08/110819_ptv_pargar_66.shtml?bw=bb&mp=wm&bbcws=1&news=1



برای دریافت و دانلود این گفتگو کلیک کنید:


  + ((( مولانای شاعر یا مولانای عارف ؟!  )))



دانلود تصنیف با شعرهای گلچین شده مولانا با صدای سالار عقیلی:


+ ((( گلچین مولانا  )))



** برگرفته از:عصر ایران+
بی بی سی فارسی+ویستا  **




گرد آوری و تنظیم و باز نشر  : * صفا *




گرد آوری و تنظیم : * صفا نیوز *

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


همه مطالب در این تارنما با ذکر منبع آورده می شودsafaa.tk

.

انتشار مطالب + با  ذکر منبع لینک دار* صفا  * مجاز است.


  ■■  safaa.tk ■■



درآمد+شغل+دوم+اینترنتی+مطمئن+قانونی

.







داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


* * ★❤★❤ انتشار مطالب فقط با ذکر منبع : گلچین صفاسا www.safasa.com مجاز است❤کپی از نوشته های شخصی من ممنوع ★ کانال تلگرام گلچین صفاسا @safasa_com