کانال تلگرام + اینستاگرام گلچین صفاسا safasa_com@

فردوسی+شاهنامه+زندگی+بیوگرافی+عکس+ادبیات+فارسی+شعر+سروده+نظم+ایران

http://s1.freeupload.ir/i/00059/kqyxtrquheyd.gif.
.
1 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
1011121314 15
161718

.
.

قرآن:دوست دختر/ پسر ممنوع حرامتبلیغ+ضد+سیگار+قلیان+اعتیاد
زندگینامه+آثار شهرام ناظریتبریک+جشن+تـولـد+مبارک+پیامک
معرفی بازیکنان برتر فوتبال جهاندانلود سریال مولانا "جلال الدین"
گلچین مطالب عید جشن نوروز94دانلود3تصنیف شکیلا+شعرمولوی
مخصوص ویژه اهل سینما تلویزیونچشم انداز دیدنی غروب خورشید
تبلیغات آگهی بازرگانی قبل انقلابعکس نوشته متحرک مذهبی دینی
گلچین تصاویرکودکانه بچگانهپیشی ملوس بچه گربه هـمستر
دلایل علل علت شکست عشقیفراموشی شکست عشقی جدایی
دانلود یاد ایام استاد شجریان+والپیپر3ترانه معین+شعر+تکست
سخن بزرگان ادبیات درباره مولانادانلود ساقی شهرام ناظری+گالری
بیوگرافی و آثار سعدی شیرازیجشن تـولـد+ترانه میلاد قمیشی
زندگینامه و آثار خواجه حافظدانلود2آهنگ مرتضی پاشایی+متن
شرح حال و زندگی فردوسی توسیدانلود آهنگ یاد من باش قمیشی
زندگی و آثار خیام نیشابوریدختر پسر بیوفا+عشق اینترنتی نیما
گیسو کمند مو بلنـد زن دختر دنیـاپنهان چودل همایون شجریان+شعر
گلچین عکس نوشته جذاب دیدنی طنزتصنیف ساقیا شجریان+فیلم+کلیپ
تصاویر تصویر والپیپر عکس 18+هوای2نفره عاشقانه بارانی+ویدئو
روش درست نصیحت  پند اندرزگروه موسیقی کامکارها+پوستر
عکس نوشته ترفند حقایق ساده زندگیراز رمز اسرار محسن چاوشی
بچه مایه دار تهرانی+اینستاگرامعروسک کلاه قرمزی فامیل دورببعی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سپهری: وسیع باش و تنها و سر به زیر و سخت!

ایجاد انگیزه امید شادی آرامش در زندگی کار آزمون امتحان کنکور درس مطالعه(+)
http://s5.picofile.com/file/8135661676/safaa.gif

*

*


.
حکیم‌ ابوالقاسم‌ فردوسی

حکیم‌ ابوالقاسم‌ فردوسی توسی خراسانی ایرانی جهانی+عکس نما نگاره تندیس تصویر



تولد :319   |   وفات :411

متولد سال 319ش، باژ، خراسان،شاعر.بزرگترین امتیاز فردوسی این است که او شاعری را رسالت می‏ پنداشت و یک‏دل و یک جهت به این کار بزرگ همت گماشت .

*
 25 اردیبهشت ماه روز گرامی داشت فردوسی توسی خراسانی ایرانی جهانی ، گرامی باد

در ادامه جستاری سودمند+نما درباره فردوسی بزرگ پارسی و ایرانی ...

فردوسی+پردیس+آرامگاه+قبر+گور+پارس+ادبیات+شاهنامه+توسی+طوسی+قوالی+آداب+آیین+باستان+وایبر+واتساپ+تانگو+لاین+
عکس+نما+گلچین+تصاویر+دیدنی+بزرگان+جهان+ایران+محمود+سلطان+غزنوی+دهقان+دهگان+نژاد+پارس+اهمیت+حفظ+پاسداشت+
تورک+عرب+تازی+داستان+سهراب+رستم+استاد+حکیم+پهلوی+شکوه+برتری+نبرد+جنگ+دژخیم+دشمن+برتری+پان+پارس+عرب+
پان+نقد+اسلام+دین+مذهب+شکل+نظر+شیعه+سنی+علی+پردیس+واژه+نقاشی+نسخه+اصیل+سخن+تازی+تورک+ترک+نژاد+بهتر+برتر




انتشار مطالب فقط  با ذکر این   منبع: گلچین صفا  safaa.rzb.ir  

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

+

حکیم‌ ابوالقاسم‌ فردوسی

حکیم‌ ابوالقاسم‌ فردوسی


تولد :319   |   وفات :411

متولد سال 319ش، باژ، خراسان،شاعر.بزرگترین امتیاز فردوسی این است که او شاعری را رسالت می‏ پنداشت و یک‏دل و یک جهت به این کار بزرگ همت گماشت .



تاریخ تولد، محل تولد، هنگام تولد:



در سال 319 خورشیدی(۳۲۹ هجری قمری)در روستای باژ در شهرستان توس (طوس) در خراسان به دنیا امد.

پدر: حسن بن علی
مادر:-
برادر: -
خواهر:-
همسر:-
فرزندان:-

شهرت ، كنیه و لقب:


لقب: حکیم توس، حکیم سخن شهرت:فردوسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی


دوران زندگی:


در سالی که ابوعبداللّه‏ رودکی، پدر شعر فارسی بدرود حیات گفت،فردوسی متولد شد. بر پایهٔ اشاره‌های ضمنی خودش دانسته شده‌است که او دهقان و دهقان‌زاده بود. دهقان در روزگار فردوسی و در شاهنامهٔ او به معنی ایرانی‌تبار و نیز به معنی مالک روستا یا رئیس شهر بوده‌است. دربارهٔ دوران کودکی و جوانی او نه خود شاعر سخنی گفته و نه در بن‌مایه‌های کهن جز افسانه و خیال‌بافی چیزی به چشم می‌خورد. با این حال از دقت در ساختار زبانی و بافت تاریخی - فرهنگی شاهنامه، می‌توان دریافت که او در دوران پرورش و بالندگی خویش از راه مطالعه و ژرف‌نگری در سروده‌ها و نوشتارهای پیشینیان خویش سرمایهٔ کلانی اندوخته که بعدها دست‌مایهٔ او در سرایش شاهنامه شده‌است. هم‌چنین از شاهنامه این گونه برداشت کرده‌اند که فردوسی با زبان عربی و دیوان‌های شاعران عرب و نیز با زبان پهلوی آشنا بوده‌است. آغاز زندگی او هم‌زمان با گونه‌ای جنبش نوزایش در میان ایرانیان بود که از سدهٔ سوم هجری آغاز شده و دنباله و اوج آن به سدهٔ چهارم رسید و گرانیگاه آن خراسان و سرزمین‌های فرارود بود.


در درازنای همین دو سده شمار چشمگیری از سرایندگان و نویسندگان پدید آمدند و با آفرینش ادبی خود زبان پارسی دری را که توانسته بود در برابر زبان عربی پایدار بماند، توانی روزافزون بخشیدند و به صورت زبان ادبی و فرهنگی درآوردند. فردوسی از همان روزگار کودکی بینندهٔ کوشش‌های مردم پیرامونش برای پاسداری ارزش‌های دیرینه بود و خود نیز در چنان زمانه و زمینه‌ای پا به پای بالندگی جسمی به فرهیختگی رسید و رهرو سخت‌گام همان راه شد. کودکی و جوانی او در زمان سامانیان سپری شد. شاهان سامانی از دوستداران ادب فارسی بودند. حکیم ابوالقاسم فردوسی، با شاعران هم‏عصر خود تفاوت بسیاری داشت. در آن زمان، بسیاری از شاعران به ستایش شاهان و درباریان سرگرم بودند.او در این میان، ستایش‏گری را پیشه خود نساخت. در شاعری هدف بلندتری داشت و برای خویش رسالتی تاریخی قائل بود. به همین دلیل، به صله و ستایش نیاز نداشت. بزرگ‏ترین امتیاز فردوسی این است که او شاعری را رسالت می‏پنداشت و یک‏دل و یک جهت به این کار بزرگ همت گماشت . وی از همان زمان كه به كسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه مند شد و به تاریخ و اطلاعات مربوط به گذشته ایران عشق می ورزید. همین علاقه به داستانهای کهن بود که او را به فکر انداخت تا شاهنامه را به نظم در آورد. چنان که از گفته خود او بر می آید، مدتها در جستجوی این کتاب بوده و پس از یافتن نسخه اصلی داستانهای شاهنامه، نزدیک به سی سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرده است. او در این باره می گوبد:

بسی رنج بردم بدین سال سی *  عجم زنده کردم بدین پارسی

پی افکندم از نظم کاخی بلند *  که از باد و باران نیابد گزند

بناهای آباد گردد خراب *  ز باران و از تابش آفتاب

در سال 370 یا 371، به نظم در آوردن شاهنامه را آغاز کرد و در اوایل این کار، هم خود او ثروت و دارایی قابل توجهی داشت و هم برخی از بزرگان خراسان که به تاریخ باستان ایران علاقه داشتند، او را یاری می کردند. ولی به مرور زمان و پس از گذشت سالها، در حالی که فردوسی بیشتر شاهنامه را سروده بود، دچار فقر و تنگدستی شد.


اَلا ای برآورده چرخ بلند/ چه داری به پیری مرا مستمند
چو بودم جوان برترم داشتی/ به پیری مرا خوار بگذاشتی
به جای عنانم عصا داد سال/ پراکنده شد مال و برگشت حال

او شاهنامه سترگ خود را به نام خداوند جان و خرد آغاز می‏کند و از دین و باورهای خود به صورت‏های گوناگون در آن سخن می‏آورد و انسان را به خداشناسی و دین‏محوری توجه می‏دهد. در شاهنامه در ستایش یزدان پاک سخن گفته و سروده است:

جهان را بلندی و پستی تویی/ ندانم چه‏ایی هرچه هستی تویی

بر خلاف آنچه كه مشهور است، فردوسی سرودن شاهنامه را تنها به دلیل علاقه شخصی و حتی سالها قبل از آن که سلطان محمود به سلطنت برسد، آغاز کرد؛ اما چون در طی این کار، بتدریج ثروت و جوانی را از دست داد، به فکر افتاد که آن را به نام پادشاه بزرگی درآورد و با این تصور كه سلطان محمود، قدر او را خواهد شناخت، شاهنامه را به نام او کرد و راه غزنین را در پیش گرفت. اما سلطان محمود که بیش از تاریخ و داستانهای پهلوانی، به اشعار ستایش آمیز شاعران علاقه داشت، قدر سخن او را ندانست و او را چنانکه شایسته اش بود، تشویق نکرد. علت اینکه شاهنامه مورد پسند سلطان محمود واقع نشد، درست معلوم نیست. برخی گفته اند که به سبب بدگویی حسودان، فردوسی نزد سلطان محمود به بی دینی متهم شد. در حقیقت، ایمانش به شیعه- که سلطان محمود آن را قبول نداشت- هم به این موضوع اضافه شد و از این رو، سلطان به او بی اعتنایی کرد. برخی از شاعران دربار سلطان محمود نسبت به فردوسی حسادت ورزیده و داستانهای شاهنامه و پهلوانان قدیم ایران را در نظر سلطان محمود، پست و ناچیز جلوه داده بودند. به هر حال، سلطان محمود، شاهنامه را بی ارزش دانست و از رستم به زشتی یاد کرد و بر فردوسی خشمگین شد و گفت : «شاهنامه خود هیچ نیست، مگر حدیث رستم؛ و اندر سپاه من، هزار مرد چون رستم هست». در تاریخ آمده است که چند سال بعد، سلطان محمود از رفتاری که با آن شاعر آزاده کرده بود، پشیمان شد و به فکر جبران گذشته افتاد و فرمان داد تا ثروت فراوانی را برای او از غزنین به طوس بفرستند و از او دلجویی کنند. اما روزی که هدیه سلطان را از غزنین به طوس می آوردند، جنازه شاعر را از طوس بیرون می بردند. از فردوسی تنها یک دختر به جا مانده بود كه او نیز هدیه سلطان محمود را نپذیرفت.


شاهنامه از حدود شصت هزار بیت تشکیل شده و دارای سه دوره اساطیری، پهلوانی و تاریخی است. شاهنامه روایت نبرد خوبی و بدی است و پهلوانان، جنگجویان این نبرد دائمی در هستی اند. جنگ کاوه و ضحاک ستمگر، کین خواهی منوچهر از سلم و تور، مرگ سیاوش با دسیسه سودابه و . . . همه حکایت از این نبرد و ستیز دارد. دیدگاه شاعر و اندیشه حاکم بر شاهنامه همیشه پشتیبان خوبیها در برابر ستم و تباهی است. ایران که سرزمین آزادگان به شمار می رود، همواره مورد آزار و اذیت همسایگانش قرار می گیرد. زیبایی و شکوه ایران نیز آن را در معرض رنجها و سختیهای گوناگون قرار می دهد و از این رو، پهلوانانش با تمام توان به دفاع از هستی این کشور و ارزشهای ژرف انسانی مردمانش بر می خیزند و در این راه، جان خود را نیز فدا می كنند. برخی از پهلوانان شاهنامه، نمونه متعالی انسانهایی هستند که عمرشان را به تمامی در اختیار همنوعان خود قرار داده اند؛ پهلوانانی همچون فریدون، سیاوش، کیخسرو، رستم، گودرز و طوس از این دسته اند. شخصیتهای دیگری نیز همچون ضحاک و سلم و تور، وجودشان آکنده از فتنه گری، بدخویی و تباهی است. آنها ماموران اهریمنند و قصد نابودی و تباهی در كار جهان را دارند. قهرمانان شاهنامه ستیزی همیشگی با مرگ دارند و این ستیز، نه رویگردانی از مرگ است و نه پناه بردن به كنج پارسایی؛ بلکه پهلوان در رویارویی و درگیری با خطرهای بزرگ، به جنگ مرگ می رود و در حقیقت، زندگی را از آغوش مرگ دور می سازد. بیشتر داستانهای شاهنامه، فانی بودن دنیا را به یاد خواننده می آورد و او را به بیداری و درس گرفتن از روزگار رهنمون می سازد، با وجود این، آنجا که زمان بیان سخن عاشقانه می رسد، فردوسی به سادگی و با شکوه و زیبایی خاص خود، موضوع را می پروراند.


افسانه‌های فراوانی دربارهٔ فردوسی و شاهنامه گفته شده که بیشتر به سبب شور و دلبستگی مردم دوستدار فردوسی و انگارپردازی شاهنامه‌خوانان پدید آمده‌اند. بی‌پایه بودن بیشتر این افسانه‌ها به‌ آسانی با بهره‌گیری از بن‌مایه‌های تاریخی یا با بهره‌گیری از سروده‌های شاهنامه روشن می‌شود. از این دست می‌توان داستان راه یافتن نسخه پهلوی شاهنامه از تیسفون به حجاز و حبشه و هند و سرانجام به ایران آمدنش به دست یعقوب لیث، داستان راه یافتن فردوسی به دربار سلطان محمود، رویارویی فردوسی با سه سراینده دربار غزنویان (عنصری، فرخی، و عسجدی)، داستان‌های سفر فردوسی به غزنه یا ماندنش در غزنه، داستان فرار او به بغداد، هند، طبرستان، یا قهستان پس از نوشتن هجونامه، داستان پیشکش کردن شاهنامه به سلطان محمود به سبب نیازمندی و تنگدستی وی در فراهم آوردن جهیزیه برای دخترش، داستان فرستادن پیشکشی که سلطان محمود به فردوسی نوید آن را داده بوده‌است به سان پول سیمین به جای زر به پیشنهاد احمد بن حسن میمندی و بخشیدن آن پاداش به فقاع‌فروش و حمامی به دست فردوسی و پشیمانی سلطان محمود و هم‌زمانی رسیدن پاداش زر با مرگ فردوسی را نام برد.(بنابراین در این نوشته نیز ممکن است افسانه با واقعیت ممزوج شده باشد.) سروده‌های دیگری نیز از فردوسی دانسته شده‌اند مانند چند قطعه، چهار پاره، رباعی، قصیده، و غزل که پژوهشگران در این که او سراینده آنها باشد، بسیار دودل می‌باشند و به ویژه قصیده‌ها را سرودهٔ زمان صفویان می‌دانند. تصویرسازی در شعر شاعر جایی بسیار مهم دارد. شاعر با تجسم حوادث و ماجراهای داستان در پیش چشم خواننده او را همراه با خود به متن حوادث می برد، گویی خواننده داستان را بر پرده سینما به تماشا نشسته است.


تصویرسازی و تخیل در اثر فردوسی چنان محکم و متناسب است که حتی اغلب توصیفات طبیعی درباره طلوع، غروب، شب، روز و . . . در شعر او حالت و تصویری حماسی دارد و ظرافت و دقت حکیم طوس در چنین نکاتی موجب هماهنگی جزئی ترین امور در شاهنامه با کلیت داستان ها شده است. موسیقی در شعر از عناصر اصلی شعر محسوب می شود. انتخاب وزن متقارب که هجاهای بلند آن کمتر از هجاهای کوتاه است، موسیقی حماسی شاهنامه را چند برابر می کند. علاوه بر استفاده از وزن عروضی مناسب، فردوسی با به کارگیری قافیه های محکم و هم حروفیهای پنهان و آشکار، انواع جناس، سجع و دیگر صنایع لفظی تأثیر موسیقایی شعر خود را تا حد ممکن افزایش می دهد. اغراقهای استادانه، تشبیهات حسی و نمایش لحظات طبیعت و زندگی از دیگر مشخصات مهم شعر او میباشد. نام و آوازه فردوسی در همه جای جهان شناخته شده و ستوده شده‌است. شاهنامهٔ فردوسی به بسیاری از زبان‌های زنده جهان برگردانده شده‌است.


"هانس هاینریش شدر" ایران شناس آلمانی در سخنرانی که در کنگره فردوسی در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۳۴ میلادی (۵ مهرماه ۱۳۱۳ خورشیدی) به پاس هزاره فردوسی و در شهر برلین بر پا شده بود، همانندی روزگار ایرانیان در زمان فردوسی با آلمان سده نوزدهم را چرایی گرایش اندیشمندان آن کشور به شاهنامه و برگرداندن آن به آلمانی می‌داند. اما به گفته بسیاری از پژوهشگران ایران فردوسی بزرگترین رزم‌نامه جهان را پدید آورده که دربردارنده تاریخ جهان باستان است. بنیاد فردوسی یک سازمان مردم نهاد است که در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ با مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ایران بنیان‌گذاری شده و یاسر موحدفرد به عنوان دبیرکل آن از آغاز تا کنون تعیین شده است. شاهنامه‌پژوهان و ادیبان ایرانی و خارجی، هنرمندان، اهالی رسانه و دانش‌آموختگان رشته‌های گوناگون اعضای اصلی این بنیاد را تشکیل می‌دهند. این بنیاد دارای دو دفتر در شهرهای تهران و مشهد است.


تندیس‌های زیادی از وی ساخته شده که شاید کهن‌ترین آنها تندیس باغ نگارستان باشد. تندیس‌های دیگر: تندیس میدان فردوسی تهران، تندیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تندیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد و تندیس آرامگاه فردوسی. به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، ایتالیا که دارای پیوندهای دیرینه فرهنگی و تاریخی با ایران است، از سال ها پیش با هدف تجلیل از حکیم سخن ور ایرانی، میدانی را با نام میدان فردوسی، شاعر ایران زمین نام گذاری کرده و مجسمه بزرگ وی را در این میدان نصب کرده است. بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی هر روز با عبور از این میدان به نظاره مجسمه فردوسی که زبان، فرهنگ، تاریخ و اصالت اقوام ایرانی را جاودانگی بخشید، می‌ایستند.  مجسمه فردوسی در مراسمی رسمی در شهر رم رونمایی شد. 25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‏ترین حماسه سُرای ایران و یکی از حماسه سرایان بزرگ جهان است. سکه‌های ۱۰ تومانی برنز ایران از سال ۱۳۷۱ خورشیدی تا ۱۳۷۶ خورشیدی آراسته به نقش آرامگاه او است.


آثار :


شاهنامه فردوسی


تاریخ فوت، محل فوت، هنگام فوت، محل دفن:


در سال‌ 411 هجری.قمری‌ بدرود حیات‌ گفت‌. پس از مرگ، از به خاکسپاری پیکر فردوسی در گورستان مسلمانان جلوگیری شد و سرانجام در باغ خود وی یا دخترش در توس به خاک سپرده شد. چرایی به خاک سپرده نشدن او در گورستان مسلمانان را به سبب دشمنی یکی از دانشمندان کینه‌توز توس (بر پایه چهار مقالهٔ نظامی عروضی) دانسته‌اند. مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد، در مسیری منشعب از راه عمومی مشهد به کلات نادری، نزدیک به شهر تاریخی طابران و بقعه تاریخی هارونیه قرار دارد. روستای پاژ زادگاه فردوسی که امروزه فاز نامیده می‌شود در ۲۸ کیلومتری شرق آرامگاه فردوسی قرار دارد.




انتشار مطالب فقط  با ذکر این   منبع: گلچین صفا  safaa.rzb.ir  

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

+




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
جعفر بهرامی فاز
1395/02/25 19:09
با عرض سلام وخسته نباشید وخدا قوت به شما عزیزان واقعا دمتون گرم از اینکه دارین سعی میکنید که بچه روستا ی ما رو معرفی میکنید به جهانیان من به نمایندگی از مردم خون گرم روستای فاز کمال تشکر را از شما عزیزان دارم دمتون گرمازدگی 6158
پاسخ گلچین صفاسا ★ آپارات چند میلیون حقمو نمیده : درود اگر مرادتون روستای باژ زادگاه فردوسی هست که چرا اینگونه نوشتید فاز !!! دوم اینکه فردوسی بزرگ ایرانی رو می شناسانیم داستان رو کوچک مکن ... سه دیگر اینکه شما اگر اندکی از فردوسی یاد گرفته بودید این نبود شیوه ی گفتار شما پر از واژگان تازی = ع ر بی ، و کوچه بازاری ... شاد کام و پیروز باشید :(

1394/10/22 20:32
واقعا خوبه خلی مطالبش مفید هست
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


* * ★❤★❤ انتشار مطالب فقط با ذکر منبع : گلچین صفاسا www.safasa.com مجاز است❤کپی از نوشته های شخصی من ممنوع ★ کانال تلگرام گلچین صفاسا @safasa_com