* * * گلچین صفاسا www.safasa.com - استاد+محمد+رضا+لطفی+موسیقی+ایران+تار+عکس+زندگی+شرح+حال+آثار+شجریان+چاووش+ناظری+بیوگرافی+هنر+تاریخ+آلبوم+دانلود+پوستر+تصاویر

استاد+محمد+رضا+لطفی+موسیقی+ایران+تار+عکس+زندگی+شرح+حال+آثار+شجریان+چاووش+ناظری+بیوگرافی+هنر+تاریخ+آلبوم+دانلود+پوستر+تصاویر

تاریخ:1393/02/16-11:04

■■  www.afaa.tk ■■

نایت اسکین

عکس ها و تصاویر متحرک جشن تولد(کیک و تبریک)


بهترین تصاویر و کارت پستال های عاشقانه در لینک های زیر:

(1)..(2)..(3)..(4)..(5)..(6)..(7)..(8)..(9)..(10)..(11)..


گلچین پیامک+کارت پستال تبریک روز مرد+تولد امام علی(++)



گلچینی از فتوکاتور=عکس نوشته های طنز جالب و بامزه (++)

| ایرانی

تولد :1325/10/17   |  وفات :1393/02/12

متولد 17 دی 1325، گرگان، نوازنده تار. محمدرضا لطفی در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقی‌دانان جوان را کسب کرد.






*



گشت و گذاری مجاز در فضای مجازی 1 (++)

گشت و گذاری مجاز در فضای مجازی 2 (++)


گشت و گذاری مجاز در فضای مجازی 3 (++)

گشت و گذاری مجاز در فضای مجازی 4 (++)

*
*

دانلود آهنگ یارشیرین لیلا فروهر +عکس+متن شعر


   ■■  safaa.tk ■■


  ■■  safaa.tk ■■



دانلود آهنگ شگفت و ماندگار آخرین نامه با صدای سیاوش قمیشی :

06 مگابایت

http://s1.picofile.com/file/7607610000/GOLCHINESAFA.gif







محمدرضا لطفی

استاد محمدرضا لطفی

| ایرانی

تولد :1325/10/17   |   وفات :1393/02/12

متولد 17 دی 1325، گرگان، نوازنده تار. محمدرضا لطفی در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقی‌دانان جوان را کسب کرد.

تاریخ تولد، محل تولد، زمان تولد:


در 17 دی 1325 در گرگان به دنیا امد.



دوران زندگی:


محمدرضا لطفی در مصاحبه‌ای گفت:«نمی‌دانم چه زمانی عاشق موسیقی شدم. من در موسیقی سقوط كردم اما زمانش در خاطرم نیست. شاید از چهارسالگی جوانه‌ی عشق آن در من زده شده باشد و به نوعی موسیقی تمام وجود مرا فراگرفته است و احساس كردم كه چیزی جز موسیقی مرا آرام نمی‌كند. در دوران كودكی‌ام بی‌اختیار موسیقی‌هایی را می‌شنیدم كه به‌صورت ذاتی اصیل و خوب بود و شنیدن موسیقی خوب در پیش از سال‌هایی كه برای اولین بار كار را در دست گرفتم بسیار خوب بود و شاید حدود 10 سال طول كشید.» محمدرضا لطفی یادآور شد: «تا 18 سالگی در گرگان زندگی‌ كرده‌ام. برادرم تار می‌نواخت و پدر‌ومادرم عاشق موسیقی بودند، سپس به تهران آمدم و به دنبال موسیقی رفتم و پس از آن شاگرد اساتیدی چون شهبازی و دوامی بودم.» وی اذعان داشت:« برای یادگیری موسیقی بسیار كنجكاو بودم و تلاش می‌كردم آن را یاد بگیرم و برای من یك جذبه بود. وقتی یك ملودی را یاد می‌گرفتم من را به یك حالت معنوی درونی می‌برد و این لذت مدام از این می‌ ناب، ادامه داشت و هیچ وقت فكر نكردم كه موسیقیدان نیستم و اگر باز هم به دنیا بیایم همین راهی را انتخاب می‌كنم كه تاكنون رفته‌ام و از مسیر زندگی‌ام راضی هستم.»


وی به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی فرا گرفت. او در دانشکده موسیقی از استادانی مانند نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی نیز بهره جست. در جشنواره موسیقی جشن هنر سال ۱۳۵۴در شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگ‌فر به اجرای راست پنجگاه پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در اجرای ردیف آوازی توسط عبدالله دوامی با ساز تار وی را همراهی کرد. در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد. در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راه‌اندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت. کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد و در طی یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفتهٔ بسیاری از اساتید از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می‌روند. پس از انحلال چاووش بعد از سفرهای زیادی که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد، در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت. علاوه بر کنسرت‌های متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت. وی همچنین استاد دوره کارشناسی ارشد رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر میباشد. داشتن شیوه خاص نوازندگی منحصر به برخی نوازندگان خلاق است و دیگران معمولاً متناسب با سلیقه خود دنباله رو شیوه های مسلط اند. از این منظر لطفی صاحب شیوه ای اختصاصی هم در تار و هم در سه تار است.


قدرت و صلابت برخی مضراب های علی اکبر خان شهنازی در تارنوازی اش پیداست. گر چه رد پای تار لطف الله مجد نیز در تکنوازی هایش به گوش می رسد. همچنین در سه تار نوازی اش دنباله روی شیوه استاد صباست و در عین حال از تک سیم نوازی های عبادی هم غافل نیست. اما مهم ترین ویژگی سه تار نوازی اش، تأثیر پذیری وی از موسیقی های بومی از جمله تنبور و دوتار است. تنبوری نواختن سه تار، تا پیش از لطفی یا نبود و یا اگر بود، لطفی نداشت. اما او با استفاده به جا از همه سیم های سه تار، به قابلیت جدیدی از این ساز دست یافت که گاه می تواند فقط با همراهی یک دف یا تنبک، جای یک گروه پر حجم را پر کند. ساز لطفی به شدت آواز گونه است. چنانکه شنونده می تواند روی ملودی های آن، شعری زمزمه کند. از این نظر می توان او را به سخنوری تشبیه کرد که تمام قواعد ادبی را در گفتارش لحاظ می کند و در عین حال از به کار بردن الفاظ گنگ و نامفهوم می پرهیزد.


همچنین تکیه های فراوان بر گرفته از تحریرهای آوازی برخی جملات، نوازندگی وی را به آواز نزدیک کرده است. این ویژگی را در تفکر لطفی چنین می توان حستجو کرد که وی اصولاً موسیقیدانی ملودی محور است و عقیده دارد با ملودی جذاب بهتر می توان با مخاطب ایرانی ارتباط برقرار کرد. او وقتی یکی از گوشه های موسیقی دستگاهی را می نوازد، سعی می کند بیشترین ملودی های ممکن را از آن گوشه استخراج کند و به همین دلیل در تکنوازی هایش، گردش های پاساژگونه و جست و خیز های بیگانه با موسیقی ایرانی را نمی شنویم. لطفی با کشف قریحه آهنگسازی خود و همچنین آشنایی با چارچوب آهنگسازی ایرانی و تا حدی غربی، از حدود سال 1350 به آفرینش آهنگ های متعددی در قالب پیش درآمد، تصنیف، چهار مضراب، رنگ و انواع ضربی پرداخت و در این راه تنها به الگوهای از پیش کشف شده اکتفا نکرد. اقامت وی در استان کردستان به ضرورت های خانوادگی و غیره، باعث شد الگوی های ریتمی کردی در آثارش جلوه کند. تصنیف "ای برادر" با صدای شهرام ناظری در دستگاه چهارگاه نمونه روشنی از آن تأثیر پذیری است. از این مهم تر، برخورد وی با شعر فارسی بود که در مقایسه با پیشنیان بسیار متفاوت می نمود. نوع سوار کردن کلام بر آهنگ و همچنین پدیده شفاف خوانی به موسیقی با کلام لطفی این امکان را داد تا صرفاً عنصر گوشنوازی برای آدم های سال 57 به بعد نباشد. او و دیگر همراهانش از جمله شاعر گرانمایه ه.ا.سایه بر این بودند که پیامی از این مسیر به گوش هموطنان شان برسد. استفاده متفاوت لطفی از گروه کر جلوه دیگری به آثارش داد و رنگ آمیزی جدیدی در موسیقی ایرانی ایجاد کرد. چیزی که در اوایل انقلاب باعث شکل گیری سرود خوانی به شیوه تک صدایی گردید. لطفی یک موسیقیدان بومی نیست و هیچ یک از سازهای نواحی ایران را نمی نوازد. اما به طرز آشکار و البته حساب شده ای از این نوع موسیقی در آثارش استفاده کرده است.


تحصیلات و مدارك علمی:


پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت.


افتخارات:



محمدرضا لطفی در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقی‌دانان جوان را کسب کرد.


آثار :



  • چاووش ۱-۱۰
  • راست پنجگاه
  • به یاد عارف (بیات ترک)
  • چهره به چهره (نوا)
  • سپیده (ماهور)
  • چشمه نوش (راست پنجگاه)
  • جان جان (سه‌گاه)
  • معمای هستی (شور)
  • عشق داند (ابوعطا)
  • رمز عشق (ماهور)
  • گریه بید (سه‌گاه-اصفهان)
  • قافله‌سالار (نوا-راست پنجگاه)
  • پرواز عشق (سه‌گاه-اصفهان)
  • خموشانه (ابوعطا-بیات ترک-این قسمت با کمانچه اجرا شده‌است)
  • چهارگاه
  • به یاد درویش خان (تکنوازی سه‌تار، تنبک از ناصر فرهنگ‌فر، اجرای تصنیف از نصرالله ناصح‌پور)
  • یادواره استاد نورعلی برومند (گروه همنوازان شیدا، دستگاه شور)
  • همیشه در میان (بداهه نوازی تار و سه‌تار در شور و دشتی)
  • بال در بال (شعر و موسیقی با ه.ا.سایه)
  • تنها یک خاطره (بداهه نوازی تار و سنتور همراه با فرامرز پایور)
  • وطنم ایران (اجرای گروه همنوازان شیدا، ۱۳۸۷)
  • ای عاشقان (اجرای گروه همنوازان شیدا در بیات اصفهان, ۱۳۸۸)


تاریخ فوت، محل فوت، هنگام فوت، محل دفن:



محمدرضا لطفی صبح روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان پارس تهران درگذشت.



نقل قول و خاطرات:



محمدرضا لطفی گفت:« من 24 سال در غرب زندگی كرده‌ام و آنجا فعالیت موسیقی داشتم، اما دیدم كه ایران و جوانانش احتیاج بیشتری به آموزش موسیقی دارند و اگر در كشورم بتوانم خدمتگزار باشم، به آنها كمك كرده‌ام. بنابراین تصمیم گرفتم به ایران باز گردم. به‌علاوه من این شانس را داشتم كه با چند استاد بارز موسیقی كار كنم و تجربیاتم را از طریق انتقال شفاهی منتقل كنم و این تعهد من را وا داشت كه به كشورم باز گردم».

منابع:
ویکی پدیا
http://www.jahaneghtesad.com
http://our-music.blogfa.com

محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی
محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی
محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده
محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده
استاد محمدرضا لطفی، استاد قوی حلم
استاد محمدرضا لطفی، استاد قوی حلم
پوستر کنسرت محمدرضا لطفی و گروه‌های سه گانه شیدا
پوستر کنسرت محمدرضا لطفی و گروه‌های سه گانه شیدا
محمدرضا لطفی در 23 سالگی
محمدرضا لطفی در 23 سالگی
حسین علیزاده و محمدرضا لطفی
حسین علیزاده و محمدرضا لطفی
محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی
محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی
محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی
محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی
محمدرضا لطفی (نوازنده)
محمدرضا لطفی (نوازنده)

*
برگرفته از :»  www.citytomb.com


زندگی و آثار فردوسی توسی خراسانی ایرانی جهانی+عکس(++)

زندگی و آثار سعدی شیرازی ایرانی جهانی+عکس(++)

زندگی و آثار استاد محمد رضا لطفی+عکس(++)



استاد محمدرضا لطفی درگذشت



گرد آوری و تنظیم : * صفا نیوز *

همه مطالب در این تارنما با ذکر منبع آورده می شودsafaa.tk

انتشار مطالب بدون ذکر منبع لینک دار* www.safaa.tk * حرام است.



صفا:»

پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم * که زبانی چو بیان تو ندارد سخنم

ره مگردان و نگه دار همین پرده ی راست *  تا من از راز سپهرت گرهی باز کنم

صبر کن ای دل غمدیده که چون پیر حزین * عاقبت مژده ی نصرت رسد از پیرهنم

چه غریبانه تو با یاد وطن می نالی *  من چه گویم که غریب است دلم در وطنم

همه مرغان هم آواز پراکنده شدند *  آه از این باد بلاخیز که زد در چمنم

شعر من با مدد ساز تو
آوازی داشت * کی بود باز که شوری به جهان در فکنم

نی جدا زان لب و دندان جه نوایی دارد؟ * من ز بی همنفسی ناله به دل می شکنم

بی تو آری غزل «سایه» ندارد لطفی * باز راهی بزن ای دوست که آهی بزنم


  
استاد محمد رضا لطفی آهنگساز ردیف دان و نوازنده چیره دست تار  ، به دیگر سرای پر گشود تا تنگدستی هنری این سال های ما کامل تر شود و جایگزینی برای این بزرگان آواز و موسیقی کهن ایرانی نداشته باشیم. کسانی که چاووشی خوانی های ابر استاد یگانه محمد رضا شجریان و استاد فرزانه شهرام ناظری با آهنگسازی این استاد را به یاد دارند ، به استادیش اعتراف میکنند. گر چه بارها بزرگان یاد شده از آن زمان خویش برائت جسته و با توجه به حال و هوای آن سال ها خوانده اند و اکنون هرگز نمی پسندند از صدا و سیمای میلی آن آثارشان مانند شهید و سپیده و ... پخش شود. یادم هست چندین سال پیش در برنامه نیستان شبکه رادیویی فرهنگ شادروان لطفی یادی از این آثار ا.نقلابی کردند و آرزو می کردند ای کاش استاد شجریان اجازه می دادند آن آثار پخش شود دست کم در آن برنامه ویژه که یادآوری و مروری بر آثار بود... که گویا هرگز چنین نشد، اینکه در چند روز گذشته صدا و سیمای میلی یک باره پیلش یاد هندوستان کرد و موسیقی ایرانی دوست شد !!! برای همین بود و گر نه برای هنر و فرهنگ برتر ایرانی تره هم خرد نمی کند.

بگذریم سخن بسیار است و گوش شنوایی نیست ... روانش شاد و یادش گرامی باد.

**






گشت و گذاری مجاز در فضای مجازی 1 (++)

گشت و گذاری مجاز در فضای مجازی 2 (++)


گشت و گذاری مجاز در فضای مجازی 3 (++)

گشت و گذاری مجاز در فضای مجازی 4 (++)


■■  safaa.tk ■■

لطیفه های جدید و طنز در شبکه های اجتماعی

گلچینی از بهترین ترول های بامزه و باحال و خنده دار


کاریکاتور+طنز+نوروز

*
بهترین تصاویر و کارت پستال های عاشقانه در لینک های زیر:





(( جستارهایی درباره شکوه ایران باستان 6 ++ ))


■■  safaa.tk ■■










داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


* * ★❤★❤ انتشار مطالب فقط با ذکر منبع : گلچین صفاسا www.safasa.com مجاز است❤کپی از نوشته های شخصی من ممنوع ★ کانال تلگرام گلچین صفاسا @safasa_com